כתבה מאתר 'כיפה'

לחץ כאן לקריאת הכתבה באתר

ילדים עם קושי חברתי- מה עושים?

דינה, ילדה בת 10, יפה ושקטה. אחר הצהרים דינה מעסיקה את עצמה, לימודים, מחשב ספר….אבל לא חברות. הבעיה מתחילה כשיש טיול. דינה לא רוצה לצאת. לא עוזרים השכנועים, כל הבטחה שיהיה נהדר לא נוגעת לליבה. היא לא יוצאת ויהי מה. לאחרונה היא חולה רבות, מרבה להעדר מבית הספר. מה כל- כך מפחיד בטיול? למה היא לא יכולה לצאת ולהנות כמו כולם?

אמיר בן 13, בודד ברוב שעות היום. אמיר רוצה קשרים ואחר הצהרים מתקשר להזמין חברים. לרוב התשובה היא שזה לא מתאים הפעם, שכבר בא אליהם חבר אחר. הכאב הגדול היה השנה, אמיר קפץ לחבר אחר הצהרים. בעודו דופק בדלת הוא שומע את החבר אומר לאחיו, "אמיר בדלת, הוא רוצה שנשחק- תגיד לו שאני לא בבית אין לי כוח אליו…". העלבון היה גדול.

אסף בחור בן 15, מסתבך במריבות ללא הרף, המורה מתקשרת…. שוב התלונות, "הוא מתפרץ, מה יהיה…" "תביני, הוא מפרש כל דחיפה קטנה כמכות, היום מישהו עבר בין השולחנות ובטעות נגע בו ברגל, הייתה כזו מהומה והיה צריך להרגיע את אסף ולתפוס אותו לפני שיתנפל בצעקות ומכות על הבחור שנגע בו".

ישראל בכיתה ח'. ילד יפה תואר, מתוק…אבל…. חסר טאקט. זה מביך. חוזרים מתפילת ערב שבת אביו צועד עם חברו בשיחה, לפתע ישראל קופץ ושואל "הבנתי שקיבלת קידום להיות שופט, כמה עכשיו אתה מרוויח?". ישראל השבוע קיבל מכות מילד בכיתה י' שהוא קפץ לו על הגב כחלק משחק. הבחור בכיתה י- כלל לא הכיר אותו ולא ראה בזה משחק.

 

מה עושים? האם יש מה לעשות?

יש ויש!

מערכות יחסים מסיבות אושר וכל ילד ראוי וזכי לחוות מערכות יחסים חברתיות!

בכל בית ספר יש מורת שילוב (מורה להוראה מתקנת). המורה מלמדת ילדים את החומר בצורה שונה מהנלמד בכיתה. הקריאה בצורה אחרת, איך לענות תשובות לטקסט בצורה שונה. ראו איזה פלא זה עובד. ילד שלא קרא- קורא, ילד שלא הבין-מבין.

סוד ההצלחה- תיווך.

תיווך הינו הוראה מתקנת, וכמו בקריאה ניתן לתת הוראה מתקנת חברתית.

הוראה מתקנת חברתית, משמעה- להבין את המפה החברתית, לדעת שישנה מפה חברתית בה כתוב איך מגיעים לאיכות חיים חברתית, בה כתוב כיצד אנשים מגיבים לעלבון ועוד….

החוויה הרגשית של ילדים עם קשיים חברתיים היא כאוס, בלאגן. מציקים לי וזה לא מפסיק… אני שואל בתמימות שאלות וכועסים עלי- מתי השאלות בסדר ומתי זו חוצפה?.

חלוקת מפה חברתית לילדים עם קושי מהווה עוגן והצלה עבורם. פתאום הכל מתחוור, זה מובן. ההוראה המתקנת החברתית חושפת את החוקיות החברתית.

לדוגמה: "חוק השוויון"- זהו חוק חברתי האומר שאנשים לא אוהבים חברים מתנשאים או חברים המשדרים נחיתות. אוהבים להתחבר לאנשים שישנה תחושת שיוון. אין זה אומר ששנינו שווים אותו הדבר, אלה- ששנינו שווים מול הקב"ה. הבנה זו גורמת לנער להפסיק לומר משפטים מתנשאים… החוק החברתי אומר שזה מרחיק ממני אנשים.

"חוק המחמאה"- זהו חוק חברתי האומר כי מחמאה מקרבת בין אנשים. בתוך המילה מחמאה מסתתרת המילה חם…זה מחמם אוירה….לחוק המחמאות יש ארבעה כללים ונתינת מחמאה כדי שהיא תצליח לחמם אוירה. המחמאה חייבת להיות 1. אמתית. 2. ספציפית וממוקדת. 3. מלווה בקשר עין 4. ממקום שוויוני (ראה חוק קודם).

אזהרה- כל חוק חברתי בנוי על מינון. אדם שייתן מחמאות ללא הרף, יחשד כמישהו לא אמין….חנפן….

איך עושים את ההוראה המתקנת החברתית?

1. עושים זאת כל הזמן בבית. על ידי מתן דוגמא אישית חברתית, שיח פתוח על דילמות חברתיות, על התנהגויות חברתיות של ילדים אחרים.

2. קבוצות לכישורים חברתיים, שם יעשה תיווך תוך כדי ההתנהגויות בקבוצה. ילד שאינו רואה את האחרים, מתפרץ לדבריהם, לא עוזר כלל. המנחה במהלך הקבוצה תעצור ותשאל: רוני איך היה היום שכפיר לקח לך את הראי בתורה ללא רשות…..

הכותבת: אודליה אלקובי

מנהלת מרכז "תעצומות" העוסק בהוראה מתקנת לימודית וחברתית. יד בנימין, רמת בית שמש וירושלים.