חיפוש

אודות מרכז תעצומות

מרכז "תעצומות" הוקם בשנת 2011  והינו מרכז השוכן ביד בנימין ופועל בפריסה ארצית. מטרת המרכז היא קידום התחום החברתי-רגשי, SEL–Social Emotional Learning.

ה"אני מאמין" שלנו הוא שמיומנויות חברתיות הן שריר הניתן לפיתוח וקידום. הסטאטוס החברתי איננו גזרת גורל.

מיומנויות חברתיות-רגשיות הן המיומנויות של המאה 21, בכוחן לנבא הצלחה ואיכות חיים. ילד החווה מצוקה חברתית הוא ילד הסובל יום-יום רגשית, וניתן להחזיר לו את החיוך לפנים. בעידן בו רוב התקשורת מתקיימת ברשתות החברתיות – התקשורת הבינאישית הולכת ומתעמעמת, הולכת ומתרחקת.

ילדים רבים חווים בדידות, התעלמות ונידוי חברתי והצורך בסיוע והתערבות הולך וגדל. אנחנו ב'תעצומות' מצאנו כי ניתן לשנות מצב חברתי ולסייע ביצירת רווחה נפשית. בעשור האחרון, צברנו ניסיון וידע. קיימנו למעלה מ- 900 קבוצות חברתיות, מאות טיפולים פרטניים, הדרכות הורים ומאות הכשרות של אנשי טיפול וחינוך.

התפתחותן של מיומנויות חברתיות-רגשיות מתרחשת במערכת החינוך, אך לא רק. בסיסן של תכניות ההתערבות שלנו במערכת החינוך, היא האמונה שהכיתה צריכה ויכולה להיות מקום חם ונעים, שתלמידי הכיתה שמחים להיות שותפים בו, וכל תלמיד מביא אליו את כישרונותיו ואת יכולותיו השונים תוך כבוד הדדי וקשר אוהב ופתוח. יחד עם זאת לעתים המציאות שונה.
בכיתות רבות נוצרים מתחים, קשיים ומריבות, וישנם ילדים שקופים ודחויים. תלמידים אלו חווים באופן יום – יומי רגשות שליליים וצוברים משקעים המשפיעים עליהם לטווח הקצר ולטווח הארוך.
מציאות זו נוצרת, משום שלא לכולם ישנם כישורים חברתיים – לא כולם יודעים כיצד לבנות קשר נכון, כיצד לשמר את הקשר ומתי להגיב.

פיתחנו לאנשי חינוך וטיפול פרקטיקות לקידום המיומנויות החברתיות, החל בכלי מיפויי מדידים, דרך חוברות משחקים ומערכי שיעור ועד תוכניות עבודה לילדים עם אתגר חברתי. משק כנפי הרוח של "תעצומות" טומן בחובו: שקיפות מלאה בתהליך, תיווך בהיר ותמציתי לחוקים החברתיים, מושגים קליטים המבהירים את המסר והמחשת המיומנויות על ידי פעילות מתאימה, תוך כבוד לכל משתתף ומשתתף.

אודליה אלקובי

ד"ר אודליה אלקובי

מייסדת ומקימה של מרכז 'תעצומות' מאז 2011, דוקטור בתחום המיומנויות החברתיות (SEL) באוניברסיטת אריאל, ויועצת חינוכית (M.A). נשואה למורן, אם לשישה ומתגוררת ביד בנימין.

עבודת הדוקטורט של אודליה עוסקת בהעלאת תחושת מסוגלות של צוותי חינוך בתחום החברתי רגשי.

צוות הניהול שלנו

נהרה סטשבסקי

בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי M.A, מטפלת חברתית מוסמכת מדריכה במשרד החינוך מנהלת תחום חדשנות ופיתוח בתעצומות.

רותם הוניגמן פלג

בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי M.A, יועצת חינוכית ומטפלת חברתית מוסמכת. מנהלת תוכניות ההתערבות בבתי הספר ב'תעצומות'.

טליה נתנזון

בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי M.A
מנחת קבוצות חברתיות-טיפוליות ומנהלת את מערך הליווי הרשותי ותחום הגיל הרך ב'תעצומות'.

הדס חנון

בעלת תואר ראשון BS.C, מגשרת ומלווה ארגונית, מנהלת את מכללת תעצומות ואת תחום התקשוב ב'תעצומות'.
צוות ההדרכה שלנו

יעל אברהם

פסיכולוגית מומחית בתחום מיומנויות חברתיות-רגשיות, מחברת הספר "אין מצב שמפנים את הגב".

ורד זיו

מטפלת משפחתית וזוגית (בוגרת 'שילובים') ומנחת הורים. יועצת חינוכית M.A, מדריכה ומטפלת חברתית.

שושי שמואל

עו"ס בהכשרה קלינית, עוסקת בטיפול בגישה הדינמית, מטפלת חברתית ומדריכת מטפלים.

אודליה סמדג'ה

יועצת חינוכית MA, מדריכת אח"ם במשרד החינוך, מדריכת מטפלים ומנחי קבוצות חברתיות.

ד"ר עדה בקר

מומחית תחום מיומנויות חברתיות-רגשיות בגיל הרך.

נהרה סטשבסקי

יועצת חינוכית בגיל הרך M.A, מנחת קבוצות חברתיות ומטפלת חברתית מוסמכת. מדריכה בתחום הגיל הרך.

אורטל שליסל

יועצת חינוכית MA ויזמית חברתית. מובילת תחום אבנים משתלבות בתעצומות, מנחת קבוצות ומטפלת בתחום החברתי.
'תעצומות' בתקשורת
תכנית בוקר אצל פאולה וליאון
יום הערכות לצוות תעצומות תשפ"ד
מסעות תעצומות לחו"ל: לצאת כדי להתחבר

דנמרק קיץ 2024 תשפ"ד

שבוע של למידה חברתית-רגשית, למידה מרחיבת לב ומרחיבת דעת. 5 ימים מופלאים של סדנאות יחודיות מקומיות. ביקורים במוסדות חינוך גני ילדים ובתי ספר מרתקים שפותחים צוהר לתפיסות חינוכיות שונות. מפגש אנושי עם הקהילה היהודית הדנית. מסע מהאגדות בארץ הלגו.
כל יום נפתח עם סדנה, שעסקה באגדת ילדים אחרת והגישה אותנו עם מיומנות חברתית, הסדנאות הונחו ע"י יעל אברהם ודר' אודליה אלקובי.
קסם של מסע, קסם אנושי.

פורטוגל קיץ 2023 תשפ"ג

בקיץ 2023 התגשם חלום בתעצומות , חלום שנבט בעקבות משלחת שחוויתי בעבר עם עיריית שדרות.
שבוע מסע בפורטוגל, 26 נשים שבחרו לצאת למסע למידה חברתית רגשית. את המסע הובלתי בשותפות עם יעל אברהם האחת היחידה. פעם ראשונה, יציאה מגבולות הארץ, יציאה מהמוכר והידוע, שפה זרה… מצאנו עצמנו, הצוות המארגן, משקיעות שעות רבות של חשיבה ותכנון. השבוע, העמל נשא פרי וזכינו לקצור את הפירות.

כל בוקר נפתח בסדנת כתיבה סביב מיומנות שנבחרה לאותו היום. במעגל, על הגג, עם בריזה נהדרת. חקרנו את האמפתיה, מודעות עצמית וחברתית, נקיטת יוזמה, כנות ורפלקציה.
במשך היום פגשנו שחקני נשמה בפורטוגל, מומחים בתחומם והתנסנו בהתאם למיומנות שנבחרה.
וככה, מנותקות ממשימות היום יום והרעשים צללנו יחד ללמידה. סיירנו בביה"ס יער (שבאמת נמצא ביער), סדנת תנועה מרגשת ונוגעת, נוגעת בגלל המחשבה שילדי ביה"ס לומדים ככה. ממש.

סדנת קונסטלציה משפחתית מטורפת, סדנת גלישה טיפולית, ביקור בביהס ציבורי, סיור, קניות, מפגש עם שליח חב"ד בליסבון, סדנת קולז' נשמה, ואפילו שמענו על חיים תחת המשטר הדיקטטורי מאישה בת 80. מ-ר-ת-ק.
היום עסקנו ביכולת רפלקטיבית, כיאה ליום האחרון. והבנתי, שהמסע כלל חברויות חדשות, חיבורים מפתיעים, צחוק גדול, שיתופים… שמספרים את הסיפור החברתי,. הנוף האנושי היה מקסים לא פחות מהנוף שפגשנו.